Saturday, July 10, 2010

Latihan Industri Luar (Praktikal)

Aku semester ini buat praktikal kat dalam kampus. Ini semua gara-gara aku gagal paper akaun. Nak buat cam mana, aku memang lemah dalam perkara yang membabitkan nombor. Hari pertama (05 Julai 2010) aku melaporkan diri pada Pn. Mahayom dan tak disangka-sangka aku dapat tempat praktikal kat fakulti aku sendiri. Nak buat cam mana, suka atau tidak aku kena terima saja. Hari pertama juga agak memenatkan. Aku juga kena cepat menyesuaikan diri dengan tempat kerja aku dan suasana pekerjaan secepat mungkin. Untuk minggu ni, aku diberikan kerja yang agak mudah, seperti faks surat, photostat kertas dan menjawab panggilan telefon dan lain-lain kerja yang perlu aku lakukan sebagai seorang pekerja pejabat. Sebagai seorang pekerja pejabat, dia perlu tahu banyak perkara, dari perkara yang senang hinggalah perkara yang susah. Jangan ingat tugas seorang pekerja pejabat ini senang. Aku respect kepada abang Wan, apabila berada di dalam office fakulti, barulah aku tahu pening juga kepala kadang-kadang nak melayan pelbagai karenah dan ragam para pensyarah dan para pelajar.

No comments: