Sunday, August 22, 2010

Sudu dan Camca

Aku ada baca blog seseorang tadi dan tiba-tiba aku terjumpa satu perkataan yang meingatkan aku kepada telatah kawan-kawan aku. Perkataannya ialah CAMCA...hahaha...Oleh kerana aku berasal dari belah utara, iaitu Pulau Pinang, aku terbiasa dengan perkataan CAMCA dan bukannya SUDU. Pada kali pertama aku nak pinjam sudu dari kawan-kawan aku pun tanya, "Nak pinjam camca boleh?" mereka dengan muka peliknya pun bertanya "Camca tu apa?" Mula-mula aku pun pening juga nak explain kat diorang sebab dah terbiasa dengan perkataan camca. Then, barulah aku teringat perkataan lain baginya ialah sudu. Sekarang aku dah terbiasa memanggilnya sudu. Mana tak nya, asal aku sebut camca jew, diorang akan betulkan "Sudu Fara". hihihi...what a nice experience and memory...

No comments: