Tuesday, August 24, 2010

Berjumpa Kembali.

Salam. Semalam (23/08/2010) aku bertemu kembali dengan pak cik bas yang membuatkan aku marah dan geram padanya minggu lepas. Ramai student yang terkena dengannya. Ada seorang student, minta dia berhenti di tempat lain, tapi pak cik tu dengan sengaja berhenti jauh daripada tempat yang sepatutnya. Dia siap boleh kata lagi kat student tu, “lain kali jangan suruh orang cakap, datang depan dan cakap nak berhenti kat mana”. Kesian student tu, dah dah perempuan, waktu tu malam pula. Kawasan tu dah lah lampu jalan tak banyak. Kalaulah jadi apa-apa, pak cik tu seharusnya bertanggungjawab. Oleh kerana aku dah tahu perangai dia, jadi aku pun berhenti di simpang jalan sebelum sampai ke rumah aku. Kalau berjalan kaki ambil masa lebih kurang lima atau enam minit sahaja. Aku kenalah memberanikan diri berjalan kaki dalam gelap sorang-sorang. Dalam hati macam-macam doa aku baca. Orang kata walaupun dekat, tapi macam-macam perkara buruk boleh jadi kat kita kalau kita tak berhati-hati.

Bukanlah nak mengatakan, tapi aku rasa pak cik ni ada masalah sikit la. Mungkin otak dia tak betul agaknya. Ada saja yang tak kena tentang perangai-perangai student di mata dia. Tak pun dia cemburu, sebab masa muda-muda dulu dia tak dapat belajar kat universiti.

Aku balik lambat sebab aku nak buka puasa dengan kawan-kawan aku kat kampus. Pukul 8.15 mlm tak ada bas sebab nak beri peluang kepada driver-driver bas untuk berbuka puasa. Petang pula, pukul 5.15 atau 6.15, aku tengok, bas sentiasa penuh jew. Nak tak nak aku kenalah naik bas pukul 9.00 mlm.

No comments: