Saturday, September 5, 2009

Pertama Kali Pulang Ke Kampung Menaiki Bas

Tarikh 04 September 2009 tidak mungkin akan saya lupakan. Inilah kali pertama saya belajar balik ke Pulau Pinang dari Seri Iskandar dengan menaiki bas dan berseorangan. Bukannya apa, saya sebenarnya takut untuk balik seorang diri. Kerana mahu pulang ke rumah, saya telah membuat keputusan yang mengejut, iaitu pulang ke rumah pada petang itu. Saya bertolak dari UiTM Seri Iskandar dengan menaiki bas awam. Perjalanan dari UiTM Seri Iskandar ke Medan Gopeng mengambil masa kira-kira 1 jam 15 minit. Saya bertolak dari UiTM Seri Iskandar jam 4.00 petang dan sampai di Stesen Bas Medan Gopeng pada jam 5.15 petang. Setelah sampai di Stesen Bas Medan Gopeng, saya membeli tiket bas untuk ke Pulau Pinang dan saya bernasib baik apabila terdapat tiket bas untuk ke Pulau Pinang pada jam 5.30 petang.

Bas yang saya naiki ini akan berhenti dahulu di Stesen Bas Butterworth sebelum meneruskan perjalanan ke Pulau Pinang. Perjalanan ini mengambil masa kira-kira 3 jam.

Di dalam bas ini, terdapat 4 orang pelancong asing. Mereka mahu pergi ke Georgetown. Ini juga merupakan pengalaman pertama saya berbuka puasa di dalam bas. Saya hanya membawa air kosong sahaja. Saya mempunyai telefon bimbit yang mempunyai radio dan apabila waktu Maghrib sudah hampir bas itu berada di kawasan Pulau Pinang. Saya membuka radio Pulau Pinang dan mendengar azan untuk memastikan waktu berbuka telah masuk.

Saya sampai di Pulau Pinangpada jam 8.30 malam. Ayah saya telah sedia menunggu untuk mengambil saya di Stesen Bas Sungai Nibong. Saya berasa amat lega kerana telah selamat sampai di rumah setelah melalui perjalanan yang mengambil masa 4 jam 30 minit ini.

No comments: