Thursday, September 3, 2009

Bulan Puasa

Bulan yang paling mulia bagi umat Islam di seluruh dunia telah pun kembali. Bulan Ramadhan kali jatuh pada 22 August 2009. Tahun ini, pada 1 Ramadhan, saya berada di kampus. Perasaan sedih terbit di hati saat berbuka puasa kerana terbayangkan ahli keluarga di rumah. Masakan Mama tidak dapat ditandingi oleh sesiapa pun. Tetapi saat manis berbuka di kampus ialah apabila saya dan rakan-rakan bersama-sama membeli juadah berbuka puasa. Jika tidak membeli juadah di Bazaar Ramadhan di dalam bulan kampus, kami akan berbuka puasa di luar. Kemeriahannya terasa apabila kita pergi ke Bazaar Ramadhan dan melihat banyak kelibat manusia membeli juadah untuk berbuka puasa. Sekarang barulah saya dapat bayangkan bagaimana perasaan para pelalar Malaysia yang belajar di luar negara. Bertapa rindunya mereka kepada ahli keluarga mereka terutama di dalam bulan Ramadhan, tetapi saya bernasib baik kerana walaupun berjauhan dari ahli keluarga masih di dalam Malaysia. Saya boleh pulang ke kampung halaman saya pada bila-bila masa sahaja yang saya hendak.

Pada 25 Ogos 2009 yang lalu, Saya memberikan ucapan di hadapan rakan-rakan sekelas. Ini kerana salah satu kursus yang wajib diambil oleh pelajar fakulti saya ialah "Public Speaking". Perasaan takut dan berdebar-debar tak dapat saya gambarkan. Syukur, segalanya telah selesai dan sekarang saya sedang menyediakan teks untuk ucapan kedua pula.Pada jangkaan saya, ucapan kedua akan diadakan selepas hari raya nanti.

Pada 28 Ogos yang lalu, saya telah pulang ke kampung halaman untuk berpuasa bersama-sama ahli keluarga saya. saya juga telah menemani mama saya dan adik perempuan saya membeli-belah. Saya pasti adik perempuan saya akan kelihatan cantik pada raya tahun ini.

Tak sabar rasanya menanti 17 September 2009. Hari itu saya akan pulang ke kampung halaman untuk menyambut hari raya yang dijangkakan jatuh pada 20 September 2009. Saya juga hanya mempunyai masa selama tiga (3) hari untuk membeli pakaian untuk menyambut hari raya.

No comments: